Elektrische fietsverzekering afsluiten? Levensduur accu cruciaal

De elektrische fiets maakt het voor meer mensen haalbaar om lange afstanden op de fiets af te leggen. Zo kun je met mooi lenteweer zonder problemen 40 kilometer afleggen. Wat je niet wilt is na 20 kilometer alles op eigen kracht te moeten doen door een kapotte accu. Nog vervelender is wanneer je er bij thuiskomst achter komt dat de accu niet volledig vergoed wordt. Check voor het afsluiten van een fietsverzekering de accu-dekking.  Die wisselt namelijk nogal.

De accu van een elektrische fiets is één van de belangrijkste en duurste onderdelen. Tegelijk is de accu ook kwetsbaar. Veel fietsverzekeraars dekken bij schade niet de nieuwe aanschafwaarde van een fietsaccu. Dit terwijl de kosten kunnen oplopen tot circa €700. 

Maandelijkse afschrijving op de dagwaarde
Veel verzekeraars schrijven elke maand een bepaald percentage af op de waarde van de accu. Bij zeven verzekeraars is dit 1,5%. Met een accu van €500 krijg je bijvoorbeeld na twee jaar nog maar €347,89 vergoed. Vaak zit aan de afschrijving een grens van maximaal 75%.  Bij diefstal geldt de afschrijving van de accu bij de meeste verzekeraars niet. Andere verzekeraars hanteren het reguliere eigen risico, in plaats van een maandelijkse afschrijving. In sommige gevallen geldt voor de accu een apart eigen risico.

Pechhulpdekking e-bike
Wat te doen als je met een kapotte accu kilometers van huis bent? Bij veel verzekeringen voor een e-bike wordt ook pechhulp geboden. Je krijgt echter geen hulp wanneer de pech je eigen schuld is. Bijvoorbeeld wanneer je vertrekt met een halflege accu. 

Tips om levensduur van je accu te verlengen
Net als met een mobiele telefoon neemt ook de capaciteit van de accu naar verloop van tijd af. Waar je eerst eenvoudig met een volle accu 40 kilometer kon afleggen, wordt dit na verloop van tijd minder. Hoe snel dit proces gaat, is afhankelijk van hoe je met de accu omgaat. We geven enkele tips om het maximale uit je accu te halen: 

  • Haal de accu uit je fiets als dat mogelijk is
    Hoewel een accu tegen een klein stootje kan, is het handig om hem zo min mogelijk bloot te stellen aan regen, warmte en kou. 

  • Bewaar de accu op kamertemperatuur
    De meeste accu’s kunnen niet goed tegen temperaturen onder de 10 en boven de 60 graden celsius. Gebruik je de fiets niet? Berg de accu dan in huis op en niet in de garage waar het in de winter al snel onder de 10 graden kan komen. 

  • Berg de fietsaccu niet helemaal leeg op
    Ook als je een accu niet gebruikt loopt hij leeg. Wanneer je de fietsaccu voor lange tijd opbergt - en deze is al bijna leeg - kan er diepontlading ontstaan. Opladen is dan niet meer mogelijk. Bij diepontlading vervalt soms ook het recht op dekking. De ANWB raadt aan de accu op te bergen als hij nog voor minimaal 50% is opgeladen. 

  • Laad de accu niet direct op na een winterse rit
    De accu kan schade oplopen als je hem aan de lader legt terwijl hij bevroren is. Laat hem eerst op kamertemperatuur komen. De accu op de kachel opwarmen is niet verstandig. 

  • Label de opladers
    Gebruik altijd de oplader die geleverd is bij je eigen fiets. Staan er meerdere elektrische fietsen in de schuur? Label de laders dan, zodat je weet welke van jou is. 

  • Droog de contactpunten voor je de accu plaatst
    Heeft je fiets zonder accu in de regen gestaan? Droog dan eerst de contactpunten waar de accu contact maakt met de fiets. 


De accu van je elektrische fiets is een kostbaar maar ook kwetsbaar onderdeel. Check voor het afsluiten van een fietsverzekering goed wat de voorwaarden zijn. Zo weet je waar je aan toe bent als de accu ermee stopt. Tot slot is het belangrijk dat je er zelf goed voor zorgt, op die manier gaat de accu het langst mee.

Meer weten of persoonlijk advies?

Persoonsgegevens
 ,  Aanpassen?
Opzoeken adres gegevens mislukt Handmatig invoeren?
Vraag/opmerking

Inzicht-FD maakt gebruik van cookies op haar website Accepteren Meer informatie